Fasen in een leer- en ontwikkelproces

Over een gevoel van vallen en opstaan

Je neemt de regie in handen om je doelen, wensen en dromen waar te maken. Je slaat onbekende wegen in en doet dingen die nieuw voor je zijn. Je merkt dat dit niet altijd even prettig voelt. Een gevoel van teleurstelling misschien? Je was er van overtuigd dat het de goede weg was, dit gevoel komt onverwacht.

Troost je, dit is volkomen normaal. Je doet iets waar je nog geen ervaring mee hebt en word je bewust van je onbekwaamheid. Geef niet op, gebruik je kwaliteiten, vraag hulp waar nodig. Na deze fase in het leerproces komt de volgende: Bewuste bekwaamheid. Je bent in beweging, trots op jezelf. Na zaaien, komt oogsten!

Hieronder een overzicht van de fasen in het leer- en ontwikkelproces. De smileys het gevoel aan dat hoort bij deze fase.

Fase 1: onbewust onbekwaam

Ik weet niet wat ik niet weet over wat ik niet weet en zou kunnen weten. Oftewel, ik weet dat er iets mis is, maar ik ben er niet zeker van wat het is en wat ik doe of niet doe dat daar de oorzaak van is. Mensen in deze fase “schamen” zich enigzins over hun productiviteit, maar tegelijkertijd weten ze niet wat ze moeten veranderen of hoe het te veranderen.

Fase 2: bewust onbekwaam

Ik weet precies wat ik zou moeten doen, maar ik doe het niet of maar heel kort. Het voelt niet vertrouwd en daardoor onprettig. Ik heb de neiging terug te vallen i het ‘oude’. Ik weet dat als ik écht wil veranderen, leren en ontwikkelen ik de te ondernemen actie in een vertrouwd systeem moet plaatsen, moet verzamelen, verwerken en regelmatig opnieuw moet bekijken. Ik heb mijn gewoontes nog niet veranderd, houd mijn leerdoel in mijn hoofd en neem geen beslissingen over wat de volgende actie is.

Fase 3: bewust bekwaam

Ik weet wat ik moet doen en ik doe het. Ik heb een doel en werk hard….met resultaat. Dat voelt goed. Ik weet dat ik gefocust moet blijven en mezelf er toe moet blijven zetten om te blijven doen. Ik ervaar het alsof ik nog steeds aan het leren ben en blijf in actie om het leerproces ook werkelijk uit te voeren.

Fase 4: onbewust bekwaam

Ik ben vrij om aan anderen, volgende, dingen te denken. Ik gebruik het leerproces enkel om te focussen, maar ik hoef niet meer bewust bezig te zijn met leren. Ik heb het geleerde onder de knie en soms voelt het zelfs alsof ik het automatisch doe.